EI STOLT FORTID. EI STOLTERE FREMTID.

Tradisjonsrike Marcussens Metallstøperi i Harstad blir 70 år i 2017 og har skiftet navn til MANODA. – Det har vi gjort for å forberede oss for fremtiden, sier daglig leder Hilde Svenning.

Vi har brukt Vizuelli i høst til å hjelpe oss å finne et nytt og fremtidsrettet visuelt uttrykk for vår bedrift. Vizuelli beviste at de har en sterk faglig og kreativ tilnærming til utvikling av visuell profil for en industribedrift med store vekstambisjoner og en stolt historie. Vi følte også at Vizuelli hadde evne til å lytte til oss, noe som gjør at vi føler vi har fått være med på å sette vårt preg på det ferdige produktet. MANODA er godt fornøyd med navn, logo, hjemmeside, samt rådgivning på visjoner og verdier, sier Svenning.

Omsetningsvekst på hele 40 prosent

MANODA har hatt et meget godt år i 2016 og kan presentere en omsetningsvekst på hele 40 prosent fra forrige år. Det er vi meget stolte over. I året som har gått har vi nådd flere milepæler med blant annet leveranser til olje og gass og samferdsel, og vi er på god vei mot nye markeder og flere ben å stå på. Flere av våre produkter sikrer og forlenger levetiden til båter, bruer og kaier som igjen gjør det tryggere for menneskene som jobber og ferdes på disse installasjonene. Vi sier at vi støper for å beskytte dine verdier, sier Svenning.

I ny drakt

– Vi har også valgt å kle oss i en ny, moderne og tidsriktig drakt med nytt navn, logo og visuell identitet. I det nye navnet har vi slått sammen første bokstav i (M)arcussen og ANODA som er vårt hovedprodukt og gir klare assosiasjoner til det å beskytte. Navnet er også lett å si, lett å huske og fungerer internasjonalt. Dette er et ledd i en vellykket verdi- og omstillingsprosess som vi har gjennomført i løpet av året. I tillegg har vi implementert en HMS-standard i henhold til NORSOK S006 og utvikler et kvalitetssystem i henhold til ISO9001:2015.

70-årig historie

– MANODA ble stiftet i 1947 under navnet Marcussens Metallstøperi av Johan Schjelderup Marcussen. I begynnelsen var støpegods i messing og bronse bedriftens hovedprodukter, og etter hvert skjøt også maskinering, samt støpegods i aluminium fart. I 1980-åra begynte vi å produsere sinkanoder, noe som i dag – sammen med aluminiumsanoder – er bedriftens hovedprodukt.

Nå ser vi fram til en epoke med nye utfordringer. Og vi har satt oss meget ambisiøse mål med å øke omsetningen fra 6 til 20 millioner innen 2020, sier Svenning som har stor tro på bedriften.

Fokus på kompetente fagfolk

– I MANODA har vi dyktige fagfolk med lang erfaring. Vi har også tatt inn en lærling i året som er gått. Dette er den aller første lærlingen i selskapets historie. Sist, men ikke minst, har vi også stilt en arbeidsplass disponibel for en ungdom som har hatt utfordringer med å finne sin plass i utdanning og arbeidsliv. Stian Rognan er kjempeglad for den retning livet hans har tatt etter at han kom med i Inko sitt gutteprosjekt sammen med jobbveileder Bjørn Håkon Aune og «Ringer i vannet»-avtalen. Målet er kompetansebevis og fast jobb i selskapet. Daglig leder Hilde Svenning er klar i sin holdning til at menneskene i bedriften må utvikles hvis bedriften skal kunne utvikle seg. Det gjelder også å være sitt samfunnsansvar bevisst.

Et jubileum som skal markeres gjennom hele 2017

– Vi skal gjennomføre flere kunderelaterte aktiviteter i forbindelse med 70-årsjubileet. Det er jo ikke alle bedrifter som holder ut i 70 år og vi har vel aldri hatt større tro på fremtiden. I tillegg gir vi våre dyktige medarbeidere ei ekstra uke ferie med lønn. Det har de virkelig fortjent etter et meget travelt 2016, og ikke minst pågangsmot og lojalitet i noen turbulente år tidligere, avslutter daglig leder Hilde Svenning.

Vi i Vizuelli takker Manoda for oppdraget og ønsker dem alt godt med sine tøffe ambisjoner, sier kreativ leder Jan-Arne Kristiansen.

Se nettsiden: manoda.no